بروزرسانی : سه شنبه 25 بهمن 1390    مترجم : آمنه حکمت، محمد سهرابی     منبع : وب سایت محمد سهرابی

استفاده از ماشین با رفتاری شایسته و درخور یک انسان، یادآوری بدهی ها و پرداخت ها با سیستم هوشمند تماس معکوس تلفنی

سیستم IVR یا پخش پیام صوتی، نوعی  اطلاع رسانی معکوس است که به صورت تماس با فرد مورد نظر و پخش یک صدای از پیش ضبط  شده کار می کند. هرچند این سیستم به دلیل استفاده از ماشین به جای انسان، چندان  عامه پسند نیست، و مردم دوست ندارند با یک ماشین صحبت کنند، اما یکی از کاربردهای  آن به نام یادآوری پرداختهای معوقه از جمله مواردی است که اگر از طریق ماشین انجام  شود، بیشتر از یک صدای واقعی تاثیرگذار خواهد بود. زیرا معمولا افراد تاریخ پرداخت  قبضهای ماهانه، اقساط، موعد چک ها و سایر امور مشابه را به دلایل متفاوت فراموش می  کنند.
به طور کلی، یادآوری پرداختها برای افراد خوشایند نیست، چه برسد به این که این کار  توسط یک انسان صورت گیرد، زیرا فرد بدهکار احساس میکند که دیگران نیز از اسرار  حسابهای مالی او خبر دارند. از طرفی ممکن است شرایط برای یک فرد به گونه ای رقم  بخورد که قادر به پرداخت بدهی های خود در موعد مقرر نباشد. به ویژه با شرایط  اقتصادی جهان امروز که امنیت کاری افراد شاغل را با تزلزل رو به رو کرده، همه ساله  تعداد زیادی به دلایل مختلف بیکار و ناتوان از پرداخت بدهی های خود می شوند. در  چنین شرایطی یادآوری پرداخت بدهی ها توسط یک انسان برای فرد بدهکار می تواند اثرات  مخرب روحی بیشتری ایجاد نماید. درحالی که پخش پیامهای صوتی برای یادآوری پرداختهای  معوقه به اندازه تماس یک نفر و صحبت در این باره با فرد بدهکار شرمساری ایجاد نمی  کند.
چندی پیش با یکی از دوستانم صحبتی داشتم. این دوست من در وبلاگ خود درباره اطلاعات  مالی، بانکی و تسهیلات مطلب می نویسد. بحث ما در مورد افرادی بود که پرداختهای وام  مسکن یا بدهی اقساط خانه خود را در هنگام ساخت بنا فراموش می کنند، و این که بعضی  از آنها تمایل دارند به آنها یادآوری شود، اما اکثر آنها از این یادآوری احساس  شرمندگی می کنند! ما به این نتیجه رسیدیم که مسلما یادآوری خودکار پرداختهای معوقه  توسط ماشینی فاقد قلب و احساسات برای افراد بدهکار در آنها به اندازه یادآوری توسط  یک انسان، شرمساری ایجاد نخواهد کرد.
بنابراین، پخش پیامهای صوتی بصورت خودکار برای یادآوری پرداختهای معوقه یکی از  کاربردهای سیستمهای تلفنی هوشمند تماس معکوس (outbound  IVR) به شمار می رود که در شرایطی که مشتری تمایل به صحبت با یک انسان را  نداشته باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه موارد زیر پیشنهاد می شود:
1- به منظور کاهش حس شرمساری در فرد بدهکار، لازم است حداقل 3 یا 4 بار قبل از این  که یک انسان با وی تماس بگیرد، یادآوری پرداختهای معوقه از طریق پیام صوتی صورت  پذیرد.
2- در حین تماس، بایستی گزینه هایی برای فرد بدهکار نیز تعبیه شود. همانند: فشار  دادن شماره 1 در صورتی که مبلغ بدهی پرداخت شده است؛ گرفتن شماره 2 اگر تا هفته  آینده پرداخت می شود و نیازی به یادآوری مجدد نیست؛ فشردن شماره 3 اگر تمایل دارند  مبلغ بدهی از آدرس مشتری به صورت نقدی دریافت شود، 4 اگر مایلند همین الان با یکی  از پرسنل بانک صحبت کنند و همینطور تا آخر. با این روش، سرویس یادآوری پرداختهای  معوقه حتی برای مشتریان بد حساب نیز خوشایند خواهند بود.
3- در سیستم یادآوری پرداختها حتما باید امکان ایجاد ارتباط فرد بدهکار با مسئول  مربوطه در صورت نیاز مشتری فراهم شود و همچنین امکان پخش مجدد پیغام نیز فراهم  باشد.
با این تفاسیر، آیا فکر نمی کنید برای وصول بدهی مشتریانتان با آنها بی رحمانه  رفتار کرده اید؟ از سیستم یادآوری پرداختهای معوقه استفاده کنید تا به آنها با  ملایمت و درخور یک انسان رفتار کرده باشید. در صورتی که اطلاعات بیشتری در این  زمینه نیاز دارید لطفا سایر مقالات من را در وب سایت www.sohrabi.ir مطالعه نمایید.

مترجم: آمنه حکمت، محمد سهرابی
درباره نویسنده/مترجم:
محمد سهرابی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و  کارشناس تجارت الکترونیک، مشاور در زمینه مدیریت مبنی بر تکنولوژی و همچنین نویسنده  و مترجم مقالات در زمینه تجارت و بازاریابی الکترونیک، بهینه سازی موتور جستجو و  مدیریت ارتباط با مشتریان می باشد.
این مقاله را می توانید در مجله، روزنامه، کتاب، کتاب الکترونیکی و وب سایت دوباره  چاپ کنید با این شرط که هیچ تغییری در عنوان، متن و لینکهای مقاله ایجاد نشود و  اطلاعات کامل و لینکهای مربوط به نویسنده بطور کامل و دست نخورده در آن درج شود.